En gondoltur på Venezias kanaler omtales for å være en av de mest romantiske turene du kan få. Ifølge legenden ble den første gondol til når månen (eller snarere halvmånen) ramlet ned fra himmelen for å bli en båt til et forelsket par.
Spørsmålet er hvor romantisk det egentlig er i dag, og om hele gondolturen kun har blitt en turistfelle?
Bruker fastboende i Venezia gondol?
Spør man en gondolfører vil vedkommende med sikkerhet i stemmen hevde at også de fastboende benytter seg av gondolen som transportmiddel. Men det er ikke bare ved luksushotellet Bauer-Grunwald ved Campo San Moise du behøver å stå for å se at nærmest alle gondolpassasjerene er turister. Kanskje ikke så rart når turen koster fra 200 kroner for hvert 10. minutt?
Ikke det at det er så dyrt for oss som kjører taxi i Oslo, men siden først økt egentlig er satt til 40 minutter så blir summen såpass høy at det kun blir ciabatta til lunsj den dagen.
Men det er alltid mulig å ta en diskusjon med gondolieren om pris og lengde på turen før du hopper i båten. Når det gjelder Venezias innbyggere så benytter de byens traghettoer. Her koster det, hvis vi regner om valutaen, kun noen kronestykker for å krysse Canal Grande.
Priser for en gondoltur
Priser er jo gjenstand for både pruting og offentlige tarifføkninger, men som en huskeregel kan man ha som utgangspunkt at en 40 minutters tur skal koste ca 700 kroner (80 euro). Og det er båten du leier, så dere kan være opp til seks personer som spleiser på denne. Etter klokken 1900 på kvelden øker prisen med 25 % (100 euro).
Men selv om det finnes mange ærlige og meget dyktige gondolførere, vil det alltid være noen som prøver seg med priser som ligger langt over disse offisielle tariffene. Det er ikke uvanlig at man blir bedt om å betale ca 500 kroner per person, og siden en gondol tar opp til seks personer, blir mye penger man må ut med.
405 lisenser med rett til å føre en Gondol!
Byen Venezia har bestemt at det skal være utstedt 405 lisenser når det gjelder rett til å føre en gondol. I tillegg kommer 60 reservegondolierer. Sistnevnte gruppe har bestått sin eksamen, men venter på en full lisens. Mens de venter er de ferie- og sykevikarer for de som har passert nåløyet.
Gondolene finner du på såkalte 'Servizio Gondole'-plasser rundt omkring kanalnettet i Venezia. Store stasjoner er å finne langs Canal Grande og Riva degli Schiavoni. Stasjonene er merket med et grønt skilt, som har blitt gjennomkommersialiserte og merket med sponsoren Paul & Shark Yachtings logo.
En godt betalt jobb
En gondolfører tjener faktisk bra med tanke på antall timer man jobber i året. Det er ikke uvanlig med lønninger opp mot 500.000 kroner. Men det er ingen enkel sak å bli gondolfører. De mange trange kanalene i byen krever nitidig med trening, og gondolførernes eksamen er knallhard. Kurset arrangeres av kommunen og varer seks måneder og inkluderer timer om Venezias historie pluss kurs i fremmedspråk. Lisensen for å tilhøre en av de mest populære stasjonene er dessuten dyr. En plass ved Rialto-broen koster nok nærmere 2 millioner kroner.
Etter flere besøk i fascinerende Venezia er vi hjertens enige om at byen hadde blitt en stor attraksjon mindre hvis gondolene forsvant.
Men heldigvis er det alltids noen som er villig til å betale for å ta en tur, og ikke minst ha gleden av å kunne fortelle at de har tatt en gondoltur til alle og enhver ved en senere anledning. Dermed vil nok tilbudet være her lenge ennå. Men at det har blitt en turistfelle - så absolutt!
Her er de billigste flybillettene til Venezia - Sjekk ut vår lavpriskalender!
Et spesialtips for gondolturen!
Et tips er å besøke San Sofia gondolstasjon og se om du finner Giorgia Boscolo. Hun er en blond vever dame som er Venezias aller første kvinnelige gondolier. Men kanskje er det slik at turister flest, og da kanskje spesielt kvinnelige turister, først og fremst foretrekker en syngende vakker ung mann til å føre båten?
|
Bli aktiv deltaker! Del din ferieopplevelse om et reisemål, gi tips om shopping, restauranter, attraksjoner og severdigheter. Du kan også benytte muligheten til å stille spørsmål eller bare gi ros eller konstruktiv kritikk. På forhånd takk. |