Forsidebilde SurfersBeach

Singapore Leiebil

De fleste store bilutleieselskapene har kontorer både på flyplassen og i sentrum, men du bør vurdere om du egentlig har bruk for en bil hvis du bare akter å være i Singapore. I sentrum er det meste innenfor gangavstand, og kollektivsystemet på resten av øya er svært godt utbygd, ikke minst den hypermoderne og effektive undergrunnsbanen MRT. Det er venstrekjøring i Singapore, noe som er uvant for de fleste av oss, selv om trafikken går svært pyntelig og kontrollert for seg, sammenlignet med resten av Asia.

Har du planer om å kjøre ut av Singapore og inn i Malaysia, vil du normalt sett få en ekstrautgift på en hundrelapp eller to per dag. Dette varierer med selskap og biltype, så sjekk dette først. Og hvis du planlegger å være mest i Malaysia, bør du definitivt vurdere å leie bilen der i stedet. Prisene er lavere i Malaysia, og du har da muligheten til å levere bilen et annet sted enn der du hentet den. Å leie en bil i Singapore for å levere den i Malaysia vil vanligvis ikke bli akseptert.

Det finnes flere reisemål ikke langt fra Singapore både i Malaysia og Indonesia som egner seg flott til utflukter både for en dagstur eller for noen dagers opphold, men ikke alle disse er like praktisk (eller mulig) å ta seg til i bil:

Bintan (50 km)
Singaporernes egen favorittdestinasjon for en dags- eller helgetur kan du ikke kjøre bil til. Bintan er en indonesisk øy sørøst for Singapore, og nås med båt på ca. 45 minutter, billettene koster rundt 180 kroner. Per 2006 trenger du ikke visum her, selv om du formelt sett befinner deg i Indonesia. Bintan har flotte strender og en rekke resorthoteller der det lønner seg å forhåndsbestille, spesielt hvis du ankommer en helg. Du er også avhengig av skruppelløse taxisjåfører for å komme deg rundt på øya, og hvis du da ikke helt vet hvor du skal, er du dømt til å bli lurt trill rundt.

Pulau Tioman (180 km)
Den malaysiske tropeparadisøya Pulau Tioman er blitt kraftig turistpreget og kommersialisert etter at Time Magazine i 1970-årene kåret den til en av verdens ti vakreste øyer. Det har grodd opp resorts, restauranter, en flyplass og casino, og øyas innbyggere lever av turisme. Selv om øya i likhet med den mer kjente ferieøya Langkawi er blitt taxfree-område, er det forholdsvis dyrt sammenlignet med resten av Malaysia. Ta med kontanter, det finnes ingen minibank på øya.
Pulau Tioman har flotte strender som er ypperlig for snorkling og dykking, og et stort regnskogområde med flere fredede dyrearter.

Det går daglig hurtigbåt fra Singapore til Pulau Tioman, denne turen tar ca. 4,5 timer hver vei, og prisen ligger på rundt 700 kroner tur-retur. Eventuelt kan du kjøre eller ta buss til Mersing på Malaysias sørøstkyst og ta en atskillig billigere (men tregere) ferge derfra.
For mer informasjon, besøk Pulau Tiomans offisielle hjemmeside.

Johor Bahru (15 km)
Hvis du bare har et par dagers opphold i Singapore, men har lyst til å oppleve noe mer typisk asiatisk, trenger du ikke reise langt. Rett overfor grensestasjonen til Malaysia ligger den sørligste byen på det asiatiske fastlandet, Johor Bahru, med en halv million innbyggere. Johor, som den kalles i dagligtale, er for Singapore hva Strömstad er for Oslo. Singaporerne drar hit for å handle varer som er billigere i Malaysia, som mat og bensin, og for å boltre seg i lystige aktiviteter som ikke er så vel ansett i hjemlandet. Johor Bahru har et livlig og fargerikt nattmarked. Gå ikke glipp av det gamle sultanpalasset, som nå er omgjort til museum.

Melaka (260 km)
Malaysias mest historiske og muligens mest sjarmerende by kalles Melaka, og har opp igjennom århundrene vært kontrollert av både nederlendere, portugisere, briter og malaysiske sultaner. Alle har lagt igjen en del av sin egen kultur, noe som er tydelig i Melakas multietniske befolkning og i de middelaldersk utseende bygningene i de trange gatene. Få med deg den portugisiske festningen Porta de Santiago og Malaysias eldste kinesiske tempel Cheng Hoon Teng.


KLIKK HER! Størst og best på leiebiler!

  Gjør et Leiebilkupp nå! 

Internasjonalt førerkort

Internasjonalt førerkort er en oversettelse av ditt norske førerkort. Internasjonalt førerkort er et papirhefte i A6-format med grått omslag og hvite sider.

Enkelte land i Europa krever fortsatt et internasjonalt førerkort i tillegg til ditt nasjonale førerkort. Skal du leie bil utenfor Europa anbefales det å alltid ha med internasjonalt førerkort. For mer informasjon besøk nettsiden til NAF (Norges Automobilforbund).

Poznan-guiden!

  • Poznan

    Hvorfor skal man reise til Poznan? Vel, det finnes mange årsaker til det. For det første er dette ingen bortgjemt liten by i...

  • Fly til Poznan

    Det tar ikke lang tid å fly til Poznan fra Norge hvis du er så heldig å få et direktefly.  Regn med drøye en og en halv time. I...

  • Hotell i Poznan

    Det finnes mange alternativer for overnatting i Poznan. Dette er tross alt en by med mye "business" med tilreisende fra hele...

  • Leiebil i Poznan

    Hvis du bare skal oppholde deg i Poznan og byens nærområder, så er det ikke nødvendig å leie noen bil. Det er kort vei fra...

  • Poznan Bli kjent

    Det vil ikke være helt feil å si at Poznaner Polens vugge.  Her var den politiske makten samlet i den spede begynnelse av den...

  • Poznan Shopping

    I Polen er det tradisjon med markeder og småbutikker hvor du kan kjøpe håndtverksprodukter. Dette er ypperlige suvenirer og mye...

  • Spise i Poznan

    Glem trauste østblokk-restauranter og transmak på maten.  I Poznan er det internasjonal cousine og gode tradisjonelle retter som...

  • Poznan Med barn

    Det er ikke noe som helst problem å reise til Poznan med barn, uansett om de er små eller store.  Ikke minst er det mange...

  • Poznan Sport

    Det er mye god idrett på høyt plan som bedrives i Poznan og mange av de kjente og store idrettslagene i Polen har sin...

  • Attraksjoner i Poznan

    Selvfølgelig er det ikke like mange attraksjoner og severdigheter i Poznan som det er i New York eller Roma, uten sammenligning...

  • Klima i Poznan

    Poznan er en populær by for turister, men det er ikke like mange mennesker her hele året.  En årsak er selvsagt klimaet.  Her er...