Forsidebilde SurfersBeach

Hong Kong Leiebil

Hvis du skal ha utbytte av en bil i Hong Kong, er det et par problemer du er nødt til å ta med i betraktningen. For det første kan du bare kjøre rundt i selve Hong Kong. Hvis du ønsker å krysse grensen til Kina, trenger du et visum. For det andre er det ingen av de store internasjonale bilutleieselskapene som tillater at du kjører en av deres biler inn i Kina.

Hvis du vurderer å reise inn i Kina, anbefaler vi deg på det sterkeste å skaffe deg visum i Norge før avreise. Det er fullt mulig å få det på grensen også, men dette er atskillig dyrere, per oktober 2009 var prisen rundt 1000 kroner. Dessuten kan køene være lange, og du risikerer å bli ventende i timevis, og dette visumet gir deg kun adgang til Shenzhen-provinsen rett innenfor Hong Kong. På det kinesiske visumkontoret i Hong Kong koster det også minst 1000 kroner i tillegg til tre dagers ventetid. Raskere saksbehandling koster ekstra, gjerne det dobbelte.

På grunn av disse ulempene foreslår vi følgende destinasjoner som aktuelle dagsutflukter eller avstikkere fra Hong Kong med kollektivtransport:

Macau (65 km)
Kinas andre spesialadministrerte region, Macau, var portugisisk koloni i over 440 år frem til 1999, og er like preget av dette som Hong Kong er av det britiske styret. Macaus hovedinntekt i tillegg til turisme er gambling. Her omsettes faktisk høyere beløp i gambling enn i selveste Las Vegas, og kasinoet Sands Macau var i 2004 verdens største kasino.

Stemningen i Macau er mer avslappet og rolig enn i Hong Kong, og prisnivået er også lavere. Macaus intense markedsføring av seg selv som Sør-Kinas underholdnings- og rekreasjonssenter og utbygging av turistfasiliteter og infrastruktur har ført til en dobling av antall besøkende siden overdragelsen. Og attraksjoner som Monte Fort, Macau Museum, katedralen og Macau Tower, verdens 10. høyeste bygning, rettferdiggjør virkelig et par dagers avstikker fra Hong Kong. Og fra Hong Kong til Macau trenger du ikke kinesisk visum.
Det går båter fra Sheung Wan på Hong Kong Island og fra Tsim Sha Tsui i Kowloon til Macau praktisk talt døgnet rundt, og hver halvtime fra kl. 0700. Overfarten tar en snau time hver vei, med priser fra 120 kroner. For mer informasjon om Macau, besøk deres offisielle byguide.

Guangzhou (165 km)
Hvis du har lyst til å besøke det virkelig asiatiske Kina mens du er i Hong Kong, trenger du visum. Og Guangzhou, Kinas femte største by med rundt 12 millioner innbyggere, ligger ca. to timers buss- eller togtur nordvest for Hong Kong. Guangzhou, tidligere kjent som Canton, er en stor havneby og det økonomiske senteret i Kinas fremste handels- og produksjonsregion. Kontrasten fra Hong Kong er slående; Guangzhou er mye mer kinesisk, og prisnivået er drastisk lavere.

Shenzhen (50 km)
Rett på den andre siden av Hong Kongs nordlige grense finner du Shenzhen, en storby med over 4 millioner innbyggere. Shenzhen er Kinas rikeste by, og de fleste besøkende er forretningsfolk. Over en femtedel av alle kinesere med en doktorgrad jobber her, og gjennomsnittsalderen er under 30 år. Shenzhen står i særstilling i Kina som spesiell økonomisk sone, og heller ikke hit kan en vanlig kineser komme uten spesialtillatelse. Byen preges av skyskrapere med internasjonale hotellkjeder og selskaper, banker og en børs. Shenzhen har noen attraksjoner utenom det vanlige, som det sovjetiske hangarskipet Minsk World, som fortsatt ser ut som det gjorde på 60-tallet, med kommunistiske propagandaplakater i lugarene og jagerfly på dekk.

Zhuhai (68 km)
Også Zhuhai, på den andre siden av sundet for Macau, er en spesiell økonomisk sone i Kina. Zhuhai er en grønn og velholdt universitetsby med rundt 500 000 innbyggere. Byen har ikke altfor mange attraksjoner for den tilfeldige turist, men New Yuan Ming Palace er vel verdt et besøk. Denne parken har gjenskapt attraksjoner og historiske steder fra både Kina og Europa, bl.a. den kinesiske mur. Du har også en eventyr-/badepark, the Lost City, innenfor portene.


KLIKK HER! Størst og best på leiebiler!

  Gjør et Leiebilkupp nå!

Internasjonalt førerkort

Internasjonalt førerkort er en oversettelse av ditt norske førerkort. Internasjonalt førerkort er et papirhefte i A6-format med grått omslag og hvite sider.

Enkelte land i Europa krever fortsatt et internasjonalt førerkort i tillegg til ditt nasjonale førerkort. Skal du leie bil utenfor Europa anbefales det å alltid ha med internasjonalt førerkort. For mer informasjon besøk nettsiden til NAF (Norges Automobilforbund).

Andorra la Vella-Guiden